Testnevelés és módszertana
7. A mozgás jelentősége az óvodás gyermek fejlődésében
A motoros képességek fejlődése és fejlesztési feladatai, képességfejlesztő gyakorlatsorok
A testnevelési játékok szerepe, a játéktanítás módszertani elvei
7. A mozgás jelentősége az óvodás gyermek fejlődésében
(Az óvodai nevelés országos alapprogramja: Mozgás)
A kisgyermekkorban a legnagyobb a mozgás jelentősége. A személyiség valamennyi szegmensét fejleszti. A mozgás cselekvésen játékon kersztül tapasztalja meg önmagát, társait és az őt körülvevő világot. A mozgás élménye segíti énképének formálódását. Az egészséges gyermek fejlődésében a mozgásfejlődés bázisán alakulnak ki az író- rajzolómozgások, valamint a beszéd. Ezért, ha a mozgásfejlődés késik, vagy zavart szenved, akkor ez a grafomotorium és a beszéd késői szerveződését vonja maga után.
A torna, és a mozgásos játékok fejlesztik a gyermekek természetes mozgását (járás, futás, ugrás, támasz, függés, egyensúlyozás, dobás). Fejlesztik a testi képességeket, mint az erő, ügyesség, gyorsaság, állóképesség. Kedvezően befolyásolják a gyermeki szervezet növekedését, teherbíró-képességét és az egyes szervek teljesítőképességét. Fontos szerepük van az egészség megőrzésében, megóvásában. Felerősítik és kiegészítik a gondozás és egészséges életmódra nevelés hatását. A mozgáskultúra fejlesztése mellett segítik a térben való tájékozódást, a helyzetfelismerést, valamint a személyiség akarati tényezőinek alakulását.
A tornának, játékos mozgásoknak teremben és szabad levegőn, eszközökkel és eszközök nélkül, spontán vagy szervezett formában az óvodai nevelés minden napján lehetőséget kell biztosítani.
Természetes mozgás:Az emberré válás során kialakult mozgásokat természetes (generikus) mozgásoknak nevezzük, melyek genetikailag kódolva vannak. Ebből következik, hogy a gyermekek fejlődésében oktatástól függetlenül is kialakulnak ezek a mozgások.
Ebbe a kategóriába tartozik: kúszás, mászás, csúszás, futás, fellépés, lelépés, dobás, fogás, ütés, húzás, tolás, szökdelés, ugrás, gurulás, függés, lengés. (Becsy, Az óvodai testnevelési foglalkozások módszertana 12.old.)
Testi képességek: A gyermek születésétől fogva szervrendszeri fejlődésének megfelelően mozgásokat végez. A szervrendszerek örökletes adottságai a mozgások következtében alakulnak, megváltoznak tulajdonságaik, működési sajátosságaik. Ezzel egyidejűleg és elválaszthatatlan egységben, a mozgások útján szerzett tapasztalatokkal alakulnak lelki tulajdonságai. Ezek a komplex fizikai, és pszichikai sajátosságok teszik lehetővé, hogy a gyermek képes mozgásokat végrehajtani, képes erőt, gyorsaságot kifejteni, huzamosan futni, ugrálni, labdázni stb.
Azokat az egyéni sajátosságokat, amelyek a mozgástevékenység sikeres végrehajtásának lehetőségét biztosítják testi képességeknek nevezzük. Az ember testi képességei közül a különösen fontos képességeket alapvető képességeknek nevezzük. Az alapvető testi képességek: erő, gyorsaság, állóképesség, ügyesség.
Az alapvető testi képességek az óvodás korcsoportokban különböző szintűek, fejlődésük tempója pedig egymástól eltérő.
(Az erő, gyorsaság, állóképesség lenn.)
- Ügyesség: Azok az egyéni sajátosságok, melyek a cselekvések célszerű megválasztásának és az eredményes végrehajtás módjának lehetőségét biztosítják. Az ügyesség megnyilvánulásaiban döntő szerepe van a központi idegrendszer koordinációs képességének. Kisgyermekkorban biztosított legnagyobb mértékben ennek alakíthatósága. Egyrészt az emlékezéssel, fantáziával, a gondolkodással, másrészt a mozgástevékenységek automatizálásával függ össze. A központi idegrendszer fejlődését a mozgásos tevékenységek gyakorlása kedvezően befolyásolja. A mozgásügyesség fejlesztése érdekében törekedjünk a testgyakorlatok elsajátításában az alkalmazható tudásszint kialakítására. Ennek a folyamatnak a legfőbb hajtóereje a gyermek motiváltsága és tudatos aktivitása, tanulási, elsajátítási szándéka. Az ügyesség fejlődése az óvodai testnevelés három éve alatt eleinte alig láthatóan, de később mind szembetűnőbben mutatkozik. Feltétele a tervszerű, átgondolt nevelési, oktatási-képzési folyamat.
A motoros képességek fejlődése és a fejlesztés feladatai:
A motoros képességek valamely meghatározott mozgásos cselekvés végrehajtási feltételeiként foghatók fel.
Felosztás:
I. Kondícionális képességek
II. Koordinációs képességek
III. Mozgékonyság, hajlékonyság
– az izom összehúzódó képessége
– az izom anyagcseréje
– az idegimpulzus jellege
A fenti folyamatok minden izomtevékenységben szerepelnek, de más az egyes tényezők hangsúlya.
A kondícionális képességek csoportosítása:
Alapvető képességek
- Erő
- Gyorsaság
- Állóképesség
Erő: A legalapvetőbb testi képesség. Azt az egyéni sajátosságot jelenti, mely révén külső és belső ellenállásokat le tudunk küzdeni. Minden mozgástevékenységben kisebb-nagyobb mértékben megnyilvánul az erő. Fejlesztése: Változtatjuk a terhelés nagyságát, vagy a mozgás gyorsaságát, vagy az ismétlések számát. Az óvodás gyermek testi képességei közül az erő fejlődik a leggyorsabban, ha fokozatosan növeljük az ellenállást. Minden erő fejlesztése céljából alkalmazott gyakorlatot rövid ideig végeztessünk és passzív pihenők beiktatása után ismételtessük meg.
Nagysága függ:
- a gerincvelő megfelelő szarvaiból érkező ingerület jellegétől
- az izom összehúzódó képességétől
- állóképességtől
- energiaellátást segítő folyamatoktól
- a gyorsaság és idegimpulzus erejétől
- az izom tömegétől
- az akaraterőtől.
Az erő fajtái: 1. maximális erő: a legynagyobb erő, amire az egyén képes
2. állóképességi erő: az izomfáradással szemben ellenálló képessége hosszan tartó, viszonylag nagyellenállású erőkifejtésnél.
3. gyorsasági erő: ideg-izomrendszer olyan képessége, amely viszonylag nagy ellenállást igen nagy gyorsaságú izom összehúzódással győz le.
Az erő fejlesztése: A.) Dinamikus erőfejlesztés
- a terhelés nagyságának változtatása
- mozgásvégrehajtás gyorsaságának fokozása
- az ismétlések számának emelése
B.) Statikus erőfejlesztés TILOS!!!!!!!!
Mert csak izom-összehúzódás van, de elmozdulás nincs (keringési zavarok). Gyorsan fejlődik, ha fokozatosan terheljük a gyermeket.
Aktív és passzív pihenőket kell tervezni. Fontos a gyakori ismétlés.
Erőfejlesztési gyakorlatok:
- kéziszeres gyakorlatok
- gimnasztikai gyakorlatok
- páros gyakorlatok
- küzdő játékok
Állóképesség: Azok az egyéni sajátosságok, melyek segítségével egy mozgástevékenységet huzamosabb ideig, és eredményesen tudunk végezni. A huzamosabb ideig tartó mozgástevékenység közben jelentkező fáradtságot ismételt ellenállás kifejtésével lehet leküzdeni. A rendszeres, tervszerű gyakorlás a szív- és keringési rendszer, a tüdő, valamint a szervezet más vegetatív működésében jelentős funkcionális változást eredményez. A kisgyermek állóképessége a testi képességei közül ,a legfejlettebb. Fejlesztésére a legalkalmasabb a ciklikus szerkezetű mozgások: járás, lassú vagy közepes tempójú futás, korcsolyázás, ugráló kötéllel végzett szökdelések stb. Az enyhe terhelésű gyakorlatok ismétlési számának növelése, vagy a főgyakorlat mellé tervezett kiegészítő feladatok számszerű növelése is alkalmas az állóképesség fejlesztésére. Óvodásaink állóképessége a fokozatos, lassú terhelés növelése mellett meglepő fejlődést mutat. Fontos, hogy a huzamosan végzett gyakorlás ne legyen egyhangú. Pl. a futást különböző irányokban végeztetjük: körbe, hullámvonalba, csigavonalba, félfordulattal. Az egyhangúság a gyermek aktivitását megszünteti, a változatosság növeli.
Szintje függ:
Fajtái: 1. alap-állóképesség (hosszútávú): a szervezet ellenállása a hosszantartó
terheléssel szemben
2. erő-állóképesség: az izomfáradással szemben ellenálló képesség viszonylag
nagy ellenálló képességű erőkifejtésnél
3. gyorsasági-állóképesség: az egyén képes maximális vagy ahhoz közeli
gyorsasággal viszonylag hosszantartó illetve ismételt izomtevékenységre.
Fejlesztése:
- lassú és közepes iramú futás
- huzamosabb ideig végzett kúszással, csúszással
- hosszabb ideig végzett séta
- nyuszi ugrással
- játékkal
A gyakorlást aktív pihenés kövesse.
Gyorsaság:Az a képesség, amely lehetővé teszi, hogy különböző cselekvéseket célszerűen a lehető legrövidebb idő alatt elvégezzünk. Függ: a gondolkodás gyorsaságától, az idegpályák ingerületvezető képességétől, az izmok ingerlékenységétől és összehúzódó képességétől, az akaraterőtől, a célszerű technika beidegzésétől. Fajtái: mozgásgyorsaság, mozdulatgyorsaság, reagáló gyorsaság. Fejlesztése: Bemelegítés után, pihent állapotban, jártasság, készség szintjére jutott mozgásokkal. A fokozatosságot be kell tartani, és komplex módon kell fejleszteni. Ezeket a gyakorlatokat is passzív pihenő kövesse.
Függ: 1. a gondolkodás gyorsaságától
2. az idegpályák ingerületvezető képességétől
3. az izmok ingerlékenységétől
4. akaraterőtől
A célszerű technikai beidegződéstől
Fajtái:
Fejlesztése:
- alapos bemelegítés után, pihent állapotban
- olyan gyakorlatok végzése, amelyek a jártasság szintjére már eljutottak
- állórajtból történő gyorsfutások
- futóversenyek
Az ismétlések közé pihenőt kell iktatni. Az általános fejlesztés (1,2,3) komplexen, arányosan, fokozatosan valósuljon meg.
II. KOORDINÁCIÓS KÉPESSÉGEK (segítségével a mozgásszabályozás megvalósul)
Fajtái:
- téri tájékozódó képesség
- kinesztetikus érzékelés
- reakcióképesség
- ritmusérzék
- egyensúlyérzék
- gyorskoordináció
- állóképességi koordináció
Fejlesztése: olyan testgyakorlatokkal, melyek váratlan körülményeket teremtenek, több megoldási lehetőséget tesznek lehetővé. (összetett feladatsorok, különböző sebességgel haladó tárgyak követése, kis alátámasztási felületen végzett testgyakorlatok, gyors irányváltoztatást igénylő helyzetek)
III. HAJLÉKONYSÁG, MOZGÉKONYSÁG (segítségével mozgásainkat nagy mozgásterjedelemmel tudjuk végrehajtani, erőkifejtés fejlesztésével)
Függ a passzív mozgásszervek anatómiai mozgékonyságától, valamely mozgásban érintett izom erejétől, nyújthatóságától, ellazulási képességétől
Fajtái:
- aktív mozgékonyság
- passzív mozgékonyság
Fejlesztése:
- nyújtó hatású gyakorlatokkal
- óvodában CSAK aktív mozgékonyságot szabad fejleszteni
olyan testgyakorlatok, amelyek:
- előre nem kiszámítható körülmények, pl. futó, fogó játékok
- több megoldási mód, pl.versengés
- nagy figyelmet igénylők
- különböző sebességgel különböző irányok, pl.labdás feladatok
- kis alátámasztási felület, pl. természetes támaszgyakorlatok
- gyors irányváltoztatás, pl.eszközök kerülése
- gyakorlatok között pihenők beiktatása
Motoros képességek jellemzése, fejlesztése
Fogalma: valamely meghatározott mozgásos cselekvés végrehajtásának feltételeiként fogható fel (veleszületett és tanult összetevői is vannak).
1.Kondicionális képesség:
Hat rá: -izom kontraktilitása (erő, elernyedés, húzódás), -izom anyagcseréje (állóképesség), -idegimpulzus (gyorsaság)
Alapvető képességek: -erő, -állóképesség, -gyorsaság,
Komplex képességek: maximális erő, állóképességi erő, gyorsasági erő, mozgásgyorsaság, gyorsasági állóképesség, rövid-közép-hosszú távú állóképesség.
Erő: az a kondícionális képesség, mely a külső és belső ellenállások leküzdését teszi lehetővé
Erőkifejtés nagysága függ: -izom tömegétől, -izom összehúzódó képességétől, -az akaraterőtől.
Erő fejlesztése: -a terhelés nagyságát változtatjuk, - a mozgás gyorsaságának fokozása, - az ismétlések száma
Óvodában nagyon gyorsan fejlődik az erő, -óvodában is fokozatosan emeljük az ellenállást, Használjunk kéziszereket, -páros gyakorlatok, -küzdő gyakorlatok. Iktassunk be aktív és passzív pihenési szakaszokat.
Állóképesség fejlesztése észrevétel nélkül: az a kondícionális képesség, amely lehetővé teszi a külső és belső ellenállások sorozatos és hosszantartó leküzdését anélkül, hogy a teljesítmény szintje előtt lecsökkenne.
Függ: keringési, légzés, anyagcsere folyamatok, a mozgatórendszer minőségétől, mozgáskoordinációtól, pszichés tényezőktől
Fejlesztése: lassú és közepes tempójú futással, -csúszás, kúszás, mászás huzamosabb ideig, -hosszabb ideig végzett séta, játék, -nyuszi ugrás
Figyeljük a változatos formákra.
Meghatározott ideig történő gyakorlást aktív pihenés kövesse.
Gyorsaság: lehetővé teszi, hogy a különböző cselekvéseket célszerűen, legrövidebb időn belül végezzük.
Függ: -gondolkodás gyorsaságától, -izmok ingerlékenységétől és összehúzódó képességétől, -akaraterő (karakter), -technika, -az idegpályák ingerületvezetésétől
Fejlesztés: -alapos bemelegítés után, pihent állapotban, jártassági szintre eljutott feladatokkal, állórajtból futások, futóversenyek, ismétlések számának tervezése, pihenés.
2.Koordinációs képességek: olyan sajátos feltételrendszert alkotnak, amelynek segítségével a mozgásszabályozás megvalósul. Szinonimája az ügyesség.
Függ: -érzékszervektől, agykéreg fejlettségétől, mozgásműveltségtől
Fajtái: -téri tájékozódás (jobbra, balra), -mozgásérzékelés (hol a karod, hátad), -reakcióképesség (sípszó, zenére), -ritmusképesség (talajon kargyakorlatok, fonaltekerés, boksz), -egyensúlyérzék (gólyaállás játék), gyorskoordináció (ki ér oda hamarabb),-állóképességi koordináció
Fejlesztés: váratlan, ki nem számítható körülmények között történik, több megoldási mód, nagy figyelmet igénylő feladatok, különböző irányokba és sebességgel haladó tárgy követése, kis alátámasztási felülettel végzett gyakorlatok (pad), változatosság, pihenő
A koordinációs képesség meghatározott szintje a készségfejlesztésnek nélkülözhetetlen feltétele és egyben állandóan ható szabályozója.
3. Mozgékonyság, hajlékonyság: olyan motoros képesség, amelynek segítségével mozgásainkat (anatómiai korláton belül) nagy mozgásterjedelemmel tudjuk végrehajtani, erőkifejtés feltételezésével
Fajtái: aktív (lábemelés), passzív (külső segítséggel)
Fejlesztése: nyújtó hatású gyakorlattal
Óvodában csak aktív hajlékonyságot fejlesztünk!
4. Ügyesség
A cselekvések célszerű megválasztását, eredményes végrehajtását biztosítja.
-Központi idegrendszer koordinációs képessége.
-Minél többféle mozgás tanítása készségszintre emelése.
-Kiscsoportban előkészítő gyakorlatok, melyek egy-két alapformából állnak.
-Középső csoportban két alapformából összetett előkészítő gyakorlatok.
-Önálló választásra késztessük a gyerekeket a különböző formák közül.
-Nagycsoportban felgyorsul az elsajátítás üteme. A generalizációs szakasz szinte eltűnik.
-Legyen tudatos erőfeszítés
- labdajátékok
-A testi képességek fejlettsége a mozgáskészségeken keresztül nyilvánul meg.
-Gyors, pontos célszerű cselekvés.
-A mozgáskészség csak a megfelelő testi képességek jelenlétében jöhet létre.
Képességfejlesztő gyakorlatsorok
A testnevelési játékok helye és szerepe az óvodai foglalkozások keretén belül
Az óvodáskorú gyermek legtermészetesebb tevékenysége a játék és a mozgás. A testnevelési foglalkozások tartalmát megfelelően kiválasztott testnevelési játékokkal tehetjük teljessé, s a gyermek számára élményt adóvá. A testnevelés legértékesebb anyagai a játékok.
A játék során fejlődnek a gyermekek mozgásszervei, testi képességei. Hatására fontos személyiségtulajdonságok alakulnak ki, mint például a bátorság, fegyelmezettség, kitartás, együttműködés, ötletgazdagság, akarat, leleményesség. A páros versengések, sor- és váltóversenyek, csapatjátékok segítik a közösség kialakulását. A játékban való részvétel során a gyermek megismeri saját képességeit. A közösség minden tagja egyénileg maximális teljesítményre törekszik.
A gyermek megtanul a játékszabályok keretein belül agresszivitástól mentesen küzdeni. A játék közben saját magát is megismeri. Megtanulja a sikerek mellett az esetleges kudarcokat is elviselni.
A testnevelési játékok hasznosan alkalmazhatóak más foglalkozások keretében is.
Matematikában: szimmetriák felismertetésében, téri tájékozódás kialakításában fontos szerepe van.
Vizuális nevelésben: rávezetésként alkalmazhatjuk a nagymozgások gyakorlását, természetes mozgásokat.
A játék szolgálhat a testnevelési foglalkozás különféle didaktikai és élettani feladatainak megoldására. Egy foglalkozáson játékra több ízben is sor kerülhet. Minden foglalkozáson figyelembe kell venni a gyermekek játékigényének kielégítését és a változatosságot.
A testnevelési játékok az óvodáskorú gyerekek mozgásfejlesztésében
A testnevelési játékok a mozgásfejlesztés gyermekre szabott formája, mert alkalmazásuk során a motorika mellett, az észlelés, a megismerés, a spontaneitás, az emocionalitás és aszociális képességek is fejlődnek. A játék a gyermekeknek a környezetükkel való szembesülésüknek a legfontosabb formája.
Valamennyi motorikus képességet fejleszthetünk játékkal. A kondicionális képességek fejlesztéséhez meg kell találni a szervezet megfelelő terhelését. A játékok, különösen a csapatjátékok erősen motiválják a gyerekeket arra, hogy belevessék magukat a játékba. A koordinációs képességek fejlesztésében kiemelkedő szerepe van a mozgásos játékoknak! – táblázatok
A testnevelési játékok olyan szituációkat teremtenek, amelyekben a mindennapi élethez szükséges képességeket fejlesztenek – helyzetfelismerő képesség, feladatmegoldó képesség, kreativitás, együttműködő képesség, szolidaritás, tolerancia
A mozgásos játék - gyűjtőfogalom, magába foglalja mindazon mozgásos tevékenységeket, melyeknek a célja a kitűzött feladatok eredményes megoldása, a győzelem kivívása. A mozgásos játék minden életkorban aktív mozgást jelent, és egyben versenyszerűséget is. A versenyzés egyenlő feltételeit a játékszabályok biztosítják. A játékszabályok összefüggnek a játék, céljaival és feladataival. A mozgásos játék testgyakorlatokat foglal magában, ebben az értelemben a testnevelés eszköze és egyben a tartalma is.
A játék szolgálhat a testnevelési foglalkozás különféle didaktikai és élettani feladatainak a megoldására: fiziológiai előkészítés, képességfejlesztés, főgyakorlatok gyakoroltatása, változó körülmények közötti alkalmazás, ismétlés, ellenőrzés
A játékok kiválasztása tudatos legyen! Adjon alkalmat a tanult főgyakorlatok alkalmazására, gyakorlására. Figyelembe kell venni a csoport képességeit! Egy foglalkozáson belül többször is sor kerülhet játékra!Minden foglalkozáson figyelembe kell venni a gyermekek játékigényének a kielégítését és a változatosságot
A MOZGÁSOS JÁTÉKOK FELOSZTÁSA ÉS JELLEMZÉSSÜK
A testnevelési játékok 2 fő csoportra, azok pedig újabb csoportokra oszthatók:
1. Szerepes vagy utánzó játékok:
2. A feladat- vagy szabályjátékok:
FUTÓJÁTÉKOK
FOGÓJÁTÉKOK
VERSENGÉSEK
SORVERSENYEK
VÁLTÓVERSENYEK
A JÁTÉKTANÍTÁS ELŐKÉSZÍTÉSE
Érvényesülni kell a didaktikai faladatoknak!
A játéktanítás előkészítése:
A játék kiválasztásánál figyelembe kell venni az alábbi szempontokat:
Eszközöket a bemutatás és gyakoroltatás után adjunk a gyerekek kezében!
Eredményhirdetés!
Csak annyi szabályt ismertessünk, amennyi a folyamatos játékhoz szükséges!
A játékok eredményességét nagyban befolyásolja a kialakított szokásrend!
A játékok alkalmazásának szinterei: testnevelési foglalkozás, mindennapos testnevelés, játék szabadidőben
8. A tornavonatkozású főgyakorlatok és módszertani kapcsolatuk.
Óvodáskorban előforduló tartáshibák és lábstatikai rendellenességek megelőzésére és azok javítására vonatkozó ismeretek.
Torna vonatkozású főgyakorlatok
Természetes támaszgyakorlatok:
a.) kúszás (csúszás mászás)
b.) egyensúlyozó járás
Talajtorna gyakorlatok
a.) Gurulás atest hossztemgelye körül,
b.) Guruló átfordulás előre,
c.)Tarkó állás és guruló átfordulás hátra előkészítő gyakorlatai,
d.) Kézállás előgyakorlatai
Függésgyakorlatok
a.)mászások függőleges, vagy rézsútos létrán, íves létrán, ill. függőállásban fel-, és lefelé, után-, és túlfogással, lépéssel, továbbá oldalirányban utánfogással, és utánlépéssel, mászások átbújással
b.)függés érintőmagas, vízszintes rúdon, létrafokán vagy szárán, illetve ezek alacsonyabb változatain zsugorfüggés, függésben váltogatott vagy cserés és páros lábmozgások (hajlított-nyújtott). A felsorolt mozgások végezhetők egy, továbbá két kötélen függésben is, lendület előre-hátra leugrással, zsugorülésben hajlított váltogatott vagy cserés (biciklizés lábmozgásának utánzása), illetve páros lábmozgások.
Szerugrások
a.) Mélybeugrás
b.) Felfelé történő ugrás
c.) Padon végezhető különböző előkészítő ugrásgyakorlatok, nyusziugrás leterpesztéssel, játékos zsugorkanyarlati átugrások
Természetes támasztógyakorlatok: -kúszás (csúszás, mászások), -egyensúlyozó járásgyakorlatok
Kúszások:
támasztóhelyzetben (ülésben, hason, hanyattfekvésben, térdelőtámaszban, kéz és lábtámaszban) végzett helyváltoztatás
Mindhárom csoportban gyakorolhatják a gyerekek, talajon, padon, asztalon, egyenként vagy csoportos formában (ügyesség fejlesztés: babzsák)
- csúszások:
ülésben, valamint a hason és hanyattfekvésben történő kézzel-lábbal végzett tovább haladás
Ülésben: talajon és padon már kiscsoportban előre és hátra, csoportos foglalkozás keretében és játék közben is gyakorolhatjuk. Középső és nagy csoportban rézsútos padon ülésben is nehezíthetjük.
Hason csúszás: sokoldalú fejlesztést eredményező formája hernyózó tovahaladás. Ugyan ezt lehet csak karral is végezni. Hason csúszást lábbal előrefelé haladva a kar toló mozgásával is végeztethetjük.
Hanyattfekvésben: csúszást pad szélén fogással magas és mélytartásból húzással, ill. két kartartás hajlított helyzetéből tolással végeztethetjük.
- mászások: négykézláb állásos támaszban végzett kúszás, amely történhet váltott kézzel és lábbal is (kutya, macska ill. nyúlugrás). Mindhárom csoportban talajon, padon, sőt valamilyen magasabb tárgyon áthaladással, átbújással, átmászással járásból, futásból is történhet.
Egyensúlyozó járásgyakorlatok:
Helyzetváltoztatással összekötött egyensúly gyakorlatok, melyek alkalmasak az egyensúly érzék fejlesztésére. Egyenes testtartás, emelt fej, oldalsó középtartás. Kiscsoport: talajon „folyosón” mackóhoz, babához. Középsőtől lehet padon, rézsútos padon, előre hátra eszközzel a kézben, fejtetőn padokra fel és lelépéssel.
Talajtorna oktatása:
- gurulás a test hossztengelye körül
- zárt nyújtott lábak, egyenes tartás, magastartásban lévő nyújtott karok
- hasonfekvésből kell kezdeni, kezdetben nyújtunk segítséget. Kényszerítő helyzet – kifeszített zsinór kellő magasságban, egyenes irány – egymástól megfelelő távolságban elhelyezett padok között.
- először egyenként, majd csoportosan, a jártasság fokán már folyamatosan gyakorolhatjuk.
- kiegészítő főgyakorlatként alkalmazhatjuk
- gyakorlat előkészítése: hason fekvésben magastartásban utánozhatják a gyerekek a csónak ringását
-guruló átfordulás előre
- először guggolótámaszból indítva gyakoroltassuk
guggolótámasz – karok a térdeken kívül – majd a karokra támaszkodva a fejet és a törzset jól előrehajtva s a csípőt előre és felfelé emelve a lábakkal egyszerre elrugaszkodva kell megindítani a gurulást, amely folyamán az összehúzott testtartást biztosítani kell – szőnyegen végezzük.
- segítségadás: a gyermek jobb oldalán jobb kézzel a fej hajlítását, bal kézzel a csípőn a gurulás megindítását
- érkezés guggolótámaszba
- ha a gyerekek jól tudják már (készségszintű) más kiinduló helyzetből is gyakoroltathatunk, pl: terpeszállás, alap, szögállás
- ikerbukfenc: egyszerre végezzék a gurulást
- hasonlat alkalmazása elősegíti a végrehajtás, megértés sikerét pl: guruljatok úgy, mint a …
gyakorlat előkészítése: előre történő törzshajlítások
- ne kövesse egyensúlyozó gyakorlat
- tarkóállás és gurulóátfordulás hátra előkészítő gyakorlat
- tarkóállás előkésítő gyakorlata: nyújtott ülés, támasz a test mellett, törzshajlítások előre, majd ereszkedjenek hanyatt, miközben emelje lendítse fel a lábait a gyermek.
- lökje és szúrja magasba, így a törzs is magasabb helyzetbe emelődik. A gyakorlatot többször végeztessük
- a hátra történő gurulóátfordulást az előbbi gyakorlathoz hasonló mozgással készíthetjük elő
A gurulómozgás kialakítása érdekében a törzs hajlított legyen és a lábak hajlított változatban közel maradjanak a törzshöz. Összehúzott testtartás felvetetése fontos! Szőnyegen egymás után többször végeztessük, így lendületesebb, könnyebb, helyesebb lesz a végrehajtás.
- gyakorlat előkészítését szolgálja: törzshajlítás előre, hanyattfekvésben térd ill. lábemelések.
- kézállás előgyakorlatai
- kiscsoportban – guggolótámaszban végzett játékos fellendülés próbálgatások váltott és páros, de hajlított lábbal
-középső – hajlított állásból előre nyújtott karral indítva
- nagycsoport – a fellendülést harántterpeszállás mellső rézsútos magastartásba lendített karral kezdve. Ügyeljünk arra, hogy a támasz után a hátul levő láb indítsa a fellendülést.
- a mozgás lényege mindenütt a csípő magasba vitele
- előkészítő gyakorlat: guggolótámaszban térdnyújtással csípőemelés, csak lábbal hátrafelé járást is végezhetünk majd vissza kiindulóhelyzetbe.
A tornagyakorlatok sokoldalúan fejlesztik a szervezetet, hozzájárulnak a mozgásműveltség alapjainak lerakásához, testi képességek fejlesztéséhez, izom-ideg-légző-keringési rendszer, az akaraterő fejlesztéséhez. Alkalmasak a bátorság kialakításához. Vannak olyan természetes<