OPCIONÁLIS TEVÉKENYSÉG: BÁBJÁTÉK
2007-2008-AS TANÉVBEN
Szeretnék néhány gondolatot elmondani, miért választottuk a Bábjátékot opcionális tevékenységnek.
Az óvodai bábjátéknak nagyon fontos szerepe van az anyanyelvi nevelésben, és köztudott , hogy a csoportunkban 9 gyermek beszédhibás, ez az a játékos tevékenység amelybe a gyerekek szívesen belekapcsolódnak, megfeledkezve arról, hogy valaki is figyeli hogyan beszél, miként ejti a szavakat. El mondhatom ,hogy a bábjátékon keresztül jobban oda lehet figyelni külön-külön a gyerekekre, a hangok ejtésére, meg a bábjátékot minden tevékenységen lehet használni: zene, matematika, képzőművészet, színjátszás, meg a mindennapi tevékenységek végzésében, a gyerekek környező világát körülvevő cselekvésekben, történésekben.
Az óvodás bábjáték rengeteg lehetőséget kínál a gyereknek a kreatív megnyilvánulásának kibontakoztatásában. A bábukat nem elég csak szeretni, de játszani is kell tudni velük. A kezükben a báb csak akkor válhat élővé , ha azonosulnak velük , ismerik a játszott szereplő tulajdonságait. Sok mindennel megismerkednek, a dolgok ok-okozati összefüggéseit is észreveszik, megtanulják hogyan kell mozgatni őket és hogyan kell a szereplők belső jegyeit , karakterét megformálni. Ha ezek ismeretében szólaltatják meg a bábokat, akkor sok izgalmas, színes játékban lesz részük, mint pl. élvezik a különböző hangok játékát, a mozgást, élmény lesz számukra a különböző bábok elkészítése és a végén észreveszik, hogy mindenféle tárgy lehet egy báb, nagyon érdekes a megszólaltatása , utánzással, mondókázással, dalolva stb.
A mozgás a bábozás fő eleme, ami a legjobban megfogja a gyerekeket, minden mondanivalót a mozdulatok nyelvére kell fordítanunk.
BÁBJÁTÉKOK FORMÁI:
-gyűszű, ujjbábok
-tartás nélküli játék a gyerekek közt (közvetlen kapcsolatban
áll az óvónő a gyerekkel és játssza a reális életet)
-kézzel játszott egyszerű mozgások, mozgásokat utánozva
-az emberi külső és belső tulajdonságait eljátszva
(szégyenlős,bátor, gondolkodó, félős stb.)
-tartás nélküli játékok gyerek és óvónő között (páros jelenetek,
valaki szüli napjának eljátszása, párbeszédes, rajzos mesék stb.)
-konfliktus helyzetek megoldására eljátszott kibékülés,
segítségnyújtás, bátorság, szeretet stb.
-röktönzött bábok
-termény bábok
-játék a paraván mögött
-párbeszédes, felelgetős dalok
-fakanál bábok a ritmusfejlesztésre használhatok
Szilágyi Dezsőt idézve zárnám mondanivalóm: „az óvónő és gyermek kreativitásához, minden bábfigura hozzájárul, mert minden bábfigura embert ábrázol, még akkor is, ha nem ember formájú, mert a mozgatása és a bábjátékos kikölcsönzött hangja következtében emberi élethelyzeteket jelez.”
CÉLUNK az ,hogy a bábjátékkal fejlesszük a finommozgásokat, képzelet, fantázia világukat, hangszín, hangsúly, hanglejtést, erkölcsi és pozitív érzelmüket, közvetlen kapcsolat kialakulás gyerek és óvónő között, helyes mondatalkotás, szépbeszédre nevelést.
KÖZÖS JÁTSZÁS,DRAMATIZÁLÁS SZÜLŐKKEL
RÓZA MAMA LÁTOGATÁSA, MESÉJE ÉS GYERMEKKORI JÁTÉKAINAK BEMUTATÁSA
2008 KARNEVÁL SZÜLŐKKEL
NYILTNAP SZÜLŐKKEL- DRAMATIZÁLÁS
ALKOTÓ DÉLUTÁN SZÜLŐKKEL- KARÁCSONYI
LOVAGLÁS KIPROBÁLÁSA