A JÁTÉK PSZICHOLÓGIÁJA ÉS MÓDSZERTANA
BEVEZETÉS
A játék nevelési célja a kellemes, feszültségmentes légkör kialakítása, amelyben eleinte a játékosság, a felszabadult hangulat uralkodik, és ennek megtartásával érjük el a játékosságból kinövő alkotó, kezdeményező, cselekvő hozzáállás megszületését.
Az általános készségfejlesztés mellett a játék célja a személyiség nyitása, a fölös gátlások oldása, a bátorság fölkeltése, a gondolkodó- cselekvő ember kialakítása.
A gyereknek sok különféle tevékenysége lehet elsődlegesen játék, sok tevékenységébe szövődhet be kísérő mozzanatként a játék, de a leglényegesebb az, hogy nincs a gyereknek olyan élménye- legyen az kínos vagy kellemes, amely ne válhatnék bármikor egy játék kiindulásává.
A játéktevékenységnek a sokszínűsége odavezethetné a gyermek életének magyarázóját, hogy csaknem mindent, amit a gyerek tesz, játéknak tekintsen.
Valóban: a gyereknél minden lehet játék. De nem minden az! Sőt, egy formájában és gesztusrendjében azonos viselkedés is lehet egyszer játék, másszor céltudatos, helyzetmegoldó cselekvés.
Németh László szavait idézve:
,,A jövő iskolája inkább olyan benyomást kelt, mint a realista színpad, a néző azt hiszi, egy darab valóságos életet lesett meg, mindennapi emberek társalgását, s csak fokról fokra jön rá, hogy ezt az életdarabot magasabb cél szerint választották és preparálták ki, véletlenei mögött szimbólumok rögzítik a szabályszerűt, szereplői mögött egy-egy szétnyíló életsáv van, amellyel a világ egy-egy aspektusa jön be az egyszerű szobában.”
Ha e perspektívából a játékpszichológia eszközei már elfogadhatóbbá válnak számunkra, ha átérezzük, hogy saját pedagógusi személyiségünk a ,,kulcsszereplő e realista színpadon, a való élet gyakorlásában” akkor a játékpszichológia módszerei teljességgel betölthetik céljukat.
I. FEJEZET
A játék lényege ÉS TULAJDONSÁGAI
1. A JÁTÉK LÉNYEGE
2. A játék tulajdonságai
2.1. Örömszínezet
Ami a játékot leginkább elkülöníti a gyerek sok más tevékenységétől, az a játéktevékenység örömszínezete. A munkát a felnőtt kötelességből végzi, a gyerek a játékot addig játssza, amíg az számára érdekes, amíg örömet nyújt neki.
2.2. Játéktudat
A gyerekeknek van egy sajátos játékviselkedésük, amely megfigyelhető, és amelynek sajátos tudati megfelelője is van, ez a játéktudat.
A játszó gyerek általában derűs, ellazult, még a játék feszültségében is mentes a gondtól (nem az erőfeszítéstől!), tevékenysége a jelenben érvényes, még a többszakaszos, célhoz kötött játékaira is a pillanatról pillanatra váltakozó élmény öröme jellemző
Néha az a benyomásunk, hogy unja, mert úgy látjuk, hogy eléggé egyhangúan, különösebb indulati megnyilvánulások nélkül ismétli ugyanazt. De ha ilyenkor a játéktevékenységet megszakítjuk, mert elkedvetlenedünk vagy értelmetlennek, céltalannak látjuk a folytatását, a gyerek frusztrációs reakciói jól mutatják, hogy egy örömteli cselekvése szakadt meg.
2.3. Önmagáért való
Az öröm kritériuma azonban nem elegendő a játék meghatározásához, hiszen a gyereknek még sok más helyzet, tevékenység is örömet szerez. Még valamit hozzá kell adnunk, s ez az, hogy a játék önmagáért való.
Maga a ténykedés, maga a manipuláció, maga az elképzelés szerzi a gyereknek az örömet, nem pedig az, hogy kielégült egy szükséglete vagy teljesült egy vágya.
2.4. Feszültségcsökkenést eredményez
Ajáték nem szükségleti kielégülést hoz, hanem feszültségcsökkenést eredményez! A vágyteljesülés és a kielégülés is magában a játékos viselkedésben valósul meg, a játéktudat szintjén folyik.
A játék feszültség-levezető hatását tulajdonképpen a játék tartalma váltja ki:
Következtetés:
Tehát a gyermekjátékok tematikáját úgy kell kiválasztanunk, hogy az feszültség-levezető legyen, segítse elő a gyerek konfliktuskezelését, adjon lehetőséget a gyerek helyzetéből adódó nehézségek kompenzációjára, a feldolgozatlan vágyak megélésére a szerepek eljátszásával és a szerepcserén keresztül is.
A játék tartalmaknak ezt a feszültség-levezető jellegét S. Freud ismerte fel elsőként. Ezen a fonalon haladt tovább a szimbolikus játékok értelmezésében J. Piaget is, H. Wallon is, és ezt hasznosítja a gyermekek játékterápiája is.
II. FEJEZET
A játék örömforrásai
Azok a gyermeki tevékenységek, amelyeket játéknak nevezünk, nagyon sokféle örömforrásból táplálkoznak:
A funkciógyakorlás örömével rendszerint együtt jár egy másik fajta öröm:
4. Az utánzás öröme
A gyerekek játékait az állandó utánzási készenlét is jellemzi. A helyzethez alkalmazkodó mintakövetés minden játék követelménye. Ilyenek:
A gyermek utánozhat mindent, amit lát, és amit meg tud jeleníteni. Képzeleti mintára utánozhat mindent, amit el tud gondolni. Az utánzás öröme jelzi, hogy itt a feszültség oldásáról van szó: a gyerekekben kíváncsiság él minden iránt, ami rajtuk kívül van. Kezdetben ez főként a közvetlen környezetükre terjed ki, később egyre inkább a távolira, az ismeretlenre, a kalandosra, az idegenre.
Ennek a kíváncsiságnak a feszültségét vezeti le bizonyos fokig az utánzás.
A játékok érzelmi színképét jelentősen gazdagítja a játéktevékenység témájának a fejlődése:
A gyermek játékának még sokféle örömforrása van a felsoroltakon kívül:
Következtetés: mindezek az örömforrások az érésnek, a fejlődésnek, a gyermek érdeklődésének és tevékenységének a feszültségeit vezetik le. A játékot jellemző öröm a feszültségcsökkentő érzés élménye.
III. FEJEZET
A JÁTÉK, MINT TEVÉKENYSÉGFORMA
A gyerek játékában mindenekelőtt a felnőttek életét, munkáját, viszonyait utánozza le. Játékában a valóság tükröződik, a látottak itt vetítődnek ki. Így a játék a valóság megismerésének legfőbb forrásává válik.
A gyermek nem azért játszik, mert ismeretekre akar szert tenni, hanem magáért az örömért, mert játszani jó. S addig játszik, amíg a játékot érdekesnek találja, amíg kielégülést nyújt számára, és örömet szerez neki.
A gyerek a játékot éppolyan komolyan veszi, mint a felnőtt a munkáját. Teljesen beleéli magát a helyzetbe, azonosul a tevékenységgel, a szereppel, készségesen aláveti magát a játék szabályainak, felvállalja a nehézségeket s az akadályok leküzdését. A legnagyobb komolysággal és odaadással végzi játékbeli feladatát, erre összpontosítva képességeit.
A játékban minden elérhető, mivel a gyermek képes bármit eljátszani. A meséhez hasonlóan, a játékban sincsenek korlátok, nincs lehetetlen, mindkettő a fantázia és a kreativitás határtalan világa.
Ez agyerek sajátos játékviselkedésében nyilvánul meg. Akármilyen önfeledten játszik, akármilyen mélységű a beleélése, a helyzettel való azonosulása, a gyerek mégis tudatában van annak, mi a valóság, és mi az irreális. Bár a szimbólumtudat által a képzelet segítségével a gyerek a felnőttek legváltozatosabb tevékenységeit képes eljátszani, sohasem szakad el a valóságtól oly mértékben, hogy ne tudná például, hogy a homoktorta nem ehető.
A játék tevékeny pihenés. A tanulásban, munkában elfáradt gyerek hogyan pihen? Játékkal. Ez alatt felfrissül, elhasznált energiái újratelítődnek, újból képessé válik a munkára.
A gyerek élettani fejlődésének egyes szakaszait, társas viselkedésének kibontakozását változtatásra serkentő feszültség kíséri. Az önfeledt játék a gyerek belső feszültségét csökkenti, segíti őt ezeknek a kritikus szakaszoknak az átvészelésében.
Mivel mind a spontán, mind a szervezett játék a gyerek egyik legfontosabb tevékenysége, mindkettő egyben személyisége formálódásának fontos tényezője is.
IV.FEJEZET
A JÁTÉK FELTÉTELEI
Az iskolában zajló játék hatékonyságának legfőbb feltétele a tanító maga, a tanító személyisége. Ez tulajdonképpen a játék mozgatórugója.
A jó játéknak elegedhetetlen feltétele a tanító szakmai felkészültsége, általános műveltsége, intelligenciája is. A tanítónak jártasnak kell lennie a gyerekneveléshez kapcsolódó valamennyi szaktudományban, ismernie kell a játék pszichológiáját, a különböző játéktípusokat, azok sajátosságait és pedagógiai funkciójukat.
A pedagógus munkájának tervszerűnek kell lennie. Úgy kell beépítenie a játékokat a tanulás folyamatába, hogy azok segítsék, ne pedig akadályozzák az iskolai sikert, növeljék az iskolai teljesítményt. Noha a játék komplex módon járul hozzá a gyermeki személyiség fejlesztéséhez, a tanítónak figyelembe kell vennie, hogy melyik játék, milyen képességet fejleszt legfőképp, és azokat kell csoportosítania, rendszereznie, a nehézségi fokuk és a tartalmuk szerint. Ez céltudatos, rendszerező és előre megtervezett munkát igényel. Ha nem így fogjuk fel, akkor, noha az idő kellemesen telik, a játék nem éri el a célját, nem tudjuk hasznosítani, eredménnyé váltani a játék nyújtotta lehetőségeket, így azt is mondhatjuk, hogy bár kellemes, de fölösleges időtöltés lesz.
Ahhoz, hogy a játék valóban eredményes legyen, a tanítónak meg kell teremtenie a megfelelő játékhangulatot. A játék csak akkor okoz igazi örömet, ha a hangulat meghitt, oldott, egészséges, mindenki jól érzi magát, és kedve van játszani, szabadon szárnyalni. Ezt a jó hangulatot nagymértékben meghatározza a tanító játékstílusa.
Fontos, hogy a tanító szeressen játszani. A gyerekek ezt hamar megérzik, könnyen feloldódnak és, mivel a tanító számukra mintakép, azonnal követik, még a bátortalanabbak is. Arról nem is szólva, milyen nagy élmény nekik, ha a tanítójukkal együtt játszhatnak, kapcsolatba, testközelbe kerülhetnek vele, játszótársuknak tekinthetik.
A pedagógusnak bele kell élnie magát a játékba, a megadott szerepbe, éppen úgy, mint a gyereknek, és ez már empátiát feltételez. Csak így tudja megérteni a gyerekek játékát, megoldani a felmerülő nehézségeket, és csak így tudhat megfelelő játékviselkedést kinyilvánítani.
A jó hangulat megteremtésének egy másik elengedhetetlen feltétele az, hogy a tanítónak minden gyermeket szeretnie kell. A problémás gyereket talán még jobban, mert ő fokozottabb törődést, odafigyelést igényel. A jó pedagógus egy kicsit saját gyerekeinek érzi tanítványait.
Ahhoz, hogy mindenki élvezhesse a játékot, a játéknak gördülékenyen kell lezajlania, ezért a tanítónak jó szervezőnek kell lennie. Elsősorban a jó előadó - képesség, a szemléletes magyarázóképesség szükséges, másodsorban a játék során felmerülő problémákat a tanító tapasztalata, fantáziája és találékonysága tudja megoldani, ezúton is kreativitásra serkentve a gyereket.
Az eddig felsoroltak a tanító képességeire vonatkoztak, a továbbiak a jellemére. Mindezek mellett, a tanítónak igazságosnak és következetesnek kell lennie. Ezek a jellemvonások főleg olyan játéktípusoknál elengedhetetlenek, amelyeknél nélkülözhetetlen az értékelés. Ha a részrehajlásnak csak egy csírája is megjelenik, a gyerekek azonnal érzékelik, és elmegy a kedvük a játéktól.
2. OBJEKTÍV FELTÉTELEK
Ahhoz, hogy a gyerek játéka teljes gazdagságában kibontakozhasson, bizonyos alapfeltételeket kell biztosítanunk: elegendő időt, megfelelő helyet és a szükséges játékeszközöket. Nem mindegy, hogy a gyerek milyen körülmények között játszik és mivel. Ezért lehetőségeink szerint olyan feltételeket kell teremtenünk, amelyek kedvezően hatnak a játék kialakulására, a gyerek játékkedvére, amelyek segítségével a játék tartalmasabbá és sokoldalúbbá válik.
2.1.A játékidő
Az óvodás akár minden idejét szívesen tölti játszással, akár reggeltől estig is eljátszik, de az iskoláskorú gyereknek egy másik tevékenység válik fontossá: a tanulás. Ezért a tanítóknak, a játékot a tanulás keretei közé kell szorítaniuk, egyszóval nem játszhatunk mindig, de erre nem is lenne igény a gyerek részéről sem. Azonban a játékidőt nem szabad megsértenünk.
Mennyi a játékidő? A játék magyarázatától a játék lefolyásán át az értékeléséig eltelt idő. Sőt arra is időt kell szakítanunk, hogy egy játékot kétszer, háromszor is eljátszunk egymás után, ez növeli a játékkedvet, mert a gyerekek egyre jobban teljesítenek s annak a veszélye sem áll fenn, hogy megunják.
2.2. A játékhely
Hol játszanak a gyerekek?
A gyermekek igényei
A játékterek fajtái
A játékterek típusai
- közös terek « egyéni játékra alkalmas terek;
- nagy tér (mozgáshoz) « intim kuckók (családi játékokhoz, fantáziajátékokhoz, barkácsoláshoz);
- zajos helyek (pl. kockázáshoz) « csendes zugok (pihenéshez, elvonuláshoz).
- a gyerekekkel való megbeszélés eredményeképp közösen átrendezhető;
- a rendezés a játék része,
(kevésbé rombolnak a gyerekek, ha maguk alakíthatják ki a játék színhelyét (S.Millar).
Példák:
* családi játékok tere - szobai és konyhai kellékekkel és imitációs kiegészítőkkel;
* mesekuckó, olvasóhely - nyugalmas hely puha párnákkal, szőnyeggel, könyvekkel;
* építőjátékok tere - fakockákkal, kirakó és összerakó játékokkal;
* rajzolás, festés, - kézmosóval,mosogatóval,
gyurmázás, barkácsolás helye megfelelő eszköztárral – szerszámokkal;
* kísérletező hely - természetes anyagokkal és felszereléssel (mágnes, nagyító...);
* mozgásos játékok helye - tornaterem, udvar (rögzített játékokkal és kéziszerekkel);
* az énekes játékok tere - hangadó játékokkal, kellékekkel, bábokkal.
2.3. A játékeszközök
Mivel játszanak a gyerekek?
A játékszerek eredete
-természetes alapanyagok;
-elemi formák (gömb – labda: az alapforma maradt, a minőség változott);
-elemi mozgások (csigák, forgók…).
A jó játéktárgyak „maguk is játszanak a játszóval”
Játékeszközök az óvodában:
-tárgyak (virágok, termések, állati szőr, csont...);
- sokféle, de ne túl sok;
- személyes jellegű (pl. a babáknak legyen neve, kora; a szülők varrhatják a ruhájukat,
a nagymama kertjéből hozott gyümölcsből készítsék el a gyümölcssalátát...);
- hozzáférhető, elérhető magasságú polcokon.
A játékeszközök kritériumai
Pedagógiai kritériumok:
A játékok biztonságáról jogszabály is rendelkezik. Előírja azokat a követelményeket, amelyek a játékok biztonságosságát befolyásolják (a játékok mérete, anyaga – pl. nyálban oldódó festék – , használat során fellépő kockázati tényezők…).
Hagyományos játékszerek
Egyes munkaeszközök, tárgyak túlélték az eredeti funkciót, és mára játékszerré váltak: pörgettyűk, keljfeljancsik, kötéljátékok, fonaljátékok, gólyaláb, karika, kötéllétra, parittya, ijesztgetők: csörgők, kereplők, forgók, töklámpás...
Következtetés:
Noha a játékidő, a játékhely és a játékszerek objektív feltételei a játéknak, ezek elsősorban az intézmény felszereltségétől, és nem a tanítótól függnek. A tanító mégis befolyásolhatja az e téren felmerülő hiányosságokat: találékonyságával, kreativitásával csökkentheti ezeket.
V.FEJEZET
A JÁTÉKOK OSZTÁLYOZÁSA
Charlotte Bühler, a gyermeklélektannak a bécsi iskolához tartozó képviselője, a gyerekkorban a játék több egymást követő típusát különbözteti meg:
Mi különbözteti meg a játékot a gyerek sok más tevékenységétől? A játéktevékenység örömszínezete, a nyilvánvaló funkcióöröm.
2. A szervezés alapján is lehet csoportosítani a játékokat:
4. Piaget játékelmélete
Jean Piaget (1896-1980) svájci-francia gyermekpszichológus, rendszeralkotó. Feltárja a gyermeki gondolkodás szerveződését, a felnőtt gondolkodástól eltérő minőségi különbözőségeit.
Megközelítése: biológiai-pszichológiai- filozófiai (ismeretelméleti).
Módszerei
A megfigyelés: természetes feltételek között kísérte figyelemmel három lánya fejlődését, jegyzőkönyvben rögzítette tapasztalatait. Ezeket foglalta össze Szimbólumképzés gyermekkorban című tanulmányában.
A klinikai módszer:beszélgetés során a felnőtt követi a gyermek képzetáramlását és tereli a kritikus kérdés (de nem a megoldás) felé.
JÁTÉKELMÉLETE
A játék– alkalmazkodási forma
A gyermek elméleteket (sémákat: belső reprezentációkat) alkot arról, hogyan működik a fizikai és a társas világ. A gyermek megpróbálja megérteni az új tárgyakat és eseményeket, szembesíti a benyomásait az aktuális sémáival (a külső valóság – belső séma). Alkalmazkodás során az egyik, vagy a másik kap hangsúlyt (attól függ, melyikből visz be többet a cselekvésbe).
Az alkalmazkodás kétféle formája az akkomodáció és az asszimiláció.
A játékban ötvöződik a két világ: a fantázia és a valóság:
Belső világ:vágy, álom, képzelet világa, minden lehetséges, nincsenek ellentmondások, örömelv.
Külső világ: realitás, racionalitás, rideg és korlátozó, ellentmondásos, realitáselv vezérli.
2) a valóság megfigyelése és utánzása áll.
A JÁTÉKOK RENDSZEREZÉSE
Jean Piaget a játékfajtákat az értelmi fejlődés szakaszainak megfelelően csoportosítja:
1. EXPLORÁCIÓS JÁTÉK (0-2 év);
2. SZIMBOLIKUS JÁTÉK (2-7 év);
Az osztályozás szempontjai:
-egyszerűen utánoz, vagy utánzott személynek mondja magát.
I. szakasz: (2-4 éves korban).
A szimbolikus sémák kivetítése új tárgyakra
Két alapformáját írja le Piaget:
Tárgy egyszerű asszimilációja másik tárgyhoz.