Módszerek
1.BRAINSTROMING- CSOPORTOS PROBLÉMAMEGOLDÁS
A módszer lépései:
- egy téma választása, résztvevők kiválasztása
- kérdések megfogalmazása ( mi történne ha...., mit tehetünk hogy..., hogyan segíthetünk...,mit látatok amikor:...,miért örvendhetünk?...stb.
- a munka menetének megbeszélése, idő kitűzése
- szabályok megbeszélése
- ötletek, vélemények meghallgatása, javaslatok gyűjtése
- feljegyzése vagy lerajzolása az óvónő által, egymás alá
- vélemény kifejtés- gyerekek véleménye, melyik megoldás áll a legközelebb a jobb megoldásra, lehet szavazattal is dönteni ( eredmények hasznosítása)
2.FELFOGÁS TÉRKÉPE ( Ellenőrző)
A módszer lépése: az új tananyag az ismeretekre épül , amiket a gyerek már ismer és a kettő közti kapcsolatra épül ( régi- új )
- lehet használni mint egy fejlesztő eszköznek is
- lehet egyénileg vagy kisebb csoportban használni
- minden gyerek hozzájárul a saját ötletével( lerajzolják)
Pl.
termések levelek fa típusok
védelem
FA hol található( ház)
tűzvész természetvédelem( szemét..stb.)
erdei cserjék madár fészek
3.VAK KÉZ : Gyümölcsök
- kisebb csoportokra osztjuk a gyerekeket 4-5 gy. egy csoportba, pl. mindenki kiválaszt egy gyümölcsöt, megbeszéljük a teendőket, egy nagy lap közepére rajzolunk egy gyümölcsöt , köréje mindenki lerajzolja a kedvenc gyümölcsét
- másik lapra rajzoltatunk egy almát- feladat,hogy mindenki rajzoljon köréje bármit amit az almáról tud ( levele, formája, mire használjuk, kukac, fa....)
- harmadik lapra rajzolunk egy banánt- feladat melegégövi gyümölcsök rajzolása, vagy amit tudnak róluk)
- negyedik lapra gyümölcsök káros és hasznos tulajdonságai ( fogak, pecsétes ruha, eltevés, szüretelés- amiket fel tudnak rajzolni, amit nem azt az óvónéni leírhatja)
- Lehet tapintásos játékkal is játszani, vagy bármilyen kitalált módon
4. HAT GONDOLKODÓ KALAP
KÉK a vezető kalap, amely letisztázza a következtetéseket, ő a mesélő kalap aki úgy mondja el a történteket ahogy az reálisan megtörtént- közli a tényeket
PIROS kalap- kifejezi az érzéseket, boldogságot, bánatot a személyek iránt, amit érez,vagyis elmondja mit érez
FEKETE kalap- kritizál, a negatívumokat mondja el, mennyire látja károsnak, veszélyesnek a tényeket
ZÖLD kalap kreativitás, bármilyen ötlet bedobható
SÁRGA kalap a pozitív gondolatok kalapja, előnyöket lehet megfogalmazni
FEHÉR kalapnál nincs mellébeszélés, csak tiszta tényeket gyűjtünk össze
5. DOBJ, VÁLASZOLJ, KÉRDEZZ!
- ez egy begyakorlásra, önismeret felmérő, emlékezet felmérő módszer
- labdát dob a gyermek valakinek és egy kérdést tesz fel, aki kapja kell válaszoljon, ha nem tud kiesik a játékból, ha válaszolt ő teszi a következő kérdést
6. HÓGOLYÓ módszer - egyéni foglalkozás összekapcsolása a kooperatív csoporttal
Lépések: 1. téma megfogalmazása
2. egyéni munka 5 percig
3. páros munka végzés 2gy. megbeszélik milyen következtetésre, megoldást kaptak,( egyik kérdez, másik válaszol)
4. egyenlő létszámú csoportok alakítása ahol megbeszélik tapasztalataikat megoldásokat
5. csoportok meglátásának összegezése
6. kiválasszák a megfelelő megoldást és megoldják a feladatot
PL. AZ ERDŐ téma, a képutáni olvasás után, párosan 5 percig kérdéseket tesznek fel egymásnak, majd kisebb csoportokban VAK KÉZ módszerrel folytassák, vagyis egy táskából, borítékból kártyákat húznak( fák, állatok, gombák stb.) megbeszélik melyek azok a tényezők amelyek károsan hatnának az erdő élőlényeire: fajok kihalása
Állatok kihalása
Föld csuszamlások hatása
Felmelegedett, hevült levegő
Szárasság, árvíz hatása
7. FÜRTÖS MÓDSZER
- főleg összefoglaló tevékenységre nagyon alkalmas
pl. AZ ŐSZ- sok kis kört kiosztunk a gyerekeknek,mindenki rajzol valamit az őszről, vagy ami a témához kapcsolódik, majd az egészet összerakjuk fürtösen
vagy: kisebb csoportokat alkotunk: 1 cs. Madarak
2 cs. Fákat
3cs. Virágokat
4cs. Pillangókat stb. majd összerakni
AZ ÉV- négy csoport, mindegyik egy évszakot képvisel, majd mindenik csoport az évszaknak megfelelő jellegzetességet rajzolja le, így lesz négy fürt
- de lehet közös tulajdonságok,vagy különbségek szerint csoportosítani
8. LOTUSZ VIRÁG módszer - egy többlevelű virág, amelynek minden levelébe egy dolgot lehet felrajzolni, vagy akár az óvónő felírhatja a gyerekek megjegyzéseit, észrevételeit pl: ŐSZ, VIRÁGOK stb.
9. KEREKASZTAL- egy olyan módszer, amit mesék után vagy bármilyen témakörnél lehet alkalmazni, célja ,hogy a gyerekek egymást kisegítsék, közösen alkossanak vagyis mindenkinek van egy lapja amit körbe adnak és mindenki rajzol valamit a másik lapjára ( a témával kapcsolatosan)
- egy közös alkotást is lehet készíteni pl.: összefoglaló, elképzelések kerek asztala( milyen lenne,ha ilyen vagy olyan lenne az a tárgy...)
10. CSILLAG ROBANÁS egy olyan módszer, ami a gyerekek kreativitását fejleszti
Fő célja, hogy kérdéseket tudjanak feltenni az új téma megalkotására
A gyermekek félkörbe ülnek és feltárják a problémát, amit meg sze-
retnének oldani
A központi nagy csillagra felírjuk, vagy rajzoljuk a témát
-5 csillagra ráíródik: MI?, KI?, HOL?, MIÉRT?, MIKOR? és 5 gy.
a csoportból kihúz egy kérdést.
Ezek a gyerekek választanak maguknak még 4-5 társat akikkel a feltett kérdésre megadják a feleleteket, majd az egészen összeülnek a nagy csillag köré és mindenik csoport egyénileg vagy egy szóvivő elmondja a megoldásukat, összesítik
11. JÓSLÁS módszere nagyon jól lehet mesék alkalmával alkalmazni
- egy táblázatot kell csinálni pl.
Mit gondoltok mi fog történni? Miért gondoljátok ezt? Mi történt végül?
- csak egyszer szabad alkalmazni a jóslás módszert egy mesén belül
12. STAD - KISCSOPORTOS TANULÁSI módszer
- 2-3 gyerekből álló csop. alkotnak
- az óvónő mondja meg a témát
- szóban vagy rajzban mondhatják el
- minden csoport más színnel dolgozik
- ha végeztek, mindenki az asztal közepére kell tegye a ceruzákat, akkor végzett a csop.
- kiértékelés- körbe mennek és megnézik ki mit csinált, ha véleményük van valakinek a csoport munkájához akkor odarajzolhatja
13. R.A.I. VÁLASZOLJ- DOBJ- KÉRDEZZ!- gyakorló, felmérő módszer
- labdával játszódik, valakinek dobja a labdát és kérdez, aki kapta kell válaszoljon,ha nem tud kiesik a játékból, ha jól válaszolt ő dobja másnak és fel teszi a köv.kérdést
GONDOLKODÓ KALAPOK - PIROSKA ÉS A FARKAS- mese
Téma bejelentése, majd megegyezünk a játékszabályokba, kiválasszuk" kié lesz az utolsó szó"
Kiosztom a hat kalapot, ezekre vannak feltűzve a kalapok funkciói
Elmondom a mesét, vagy a gyerek mondja
FEHÉR KALAP : KÖZLŐ elmondja kiről van szó a mesében, csak a tiszta tényeket
PIROS KALAP: Érzések elmondása: mit érzel amikor a szófogadatlan Piroskára gondolsz?
mit érzel amikor a farkasra gondolsz?
mit érzel az öreg, beteg nagymama iránt?
Hát a vadász iránt?
SÁRGA KALAP: Előnyök- pozitív gondolkodás: Hogyan kéne viselkedjen Piroska, a farkas
- mi történne ha úgy viselkedne?
- kinek lenne ez jó?
FEKETE KALAP: ellenvetések, hibák, negatívumok elmondása
- mivel bántotta meg Piroska anyukáját?
- Hogyan kellett volna viselkedjen?
- Mikor tévedett Piroska?
- Mit kellett volna tennie?
- Miért jár porul nagymama?
- Mit kellett volna tegyen?
- Miben tévedett a farkas? stb.
ZÖLD KALAP: kreativitás, bármit elmondhatnak, mit tettek volna ők a farkas helyett?, vadász helyett? Nagymama helyett?, vagyis bármilyen elképzelhető vagy elképzelhetetlen dolgot
KÉK KALAP: folyamat- megállapítják, hogy mit értünk el ezzel a mesével
Akinek kék kalapja van , elkezdheti a mesét, kijavíthatja mások meglátását, megmondhatja milyen sorrendbe vegyék fel a kalapokat
LOTUSZVIRÁG módszer
Példa: Projektünk : Az Órás , ahol nem csak a foglalkozásról beszélgettünk, hanem maga az óráról. Amikor tisztáztuk, hogy az óra az időt méri és ha megáll ütni, attól az idő nem áll meg- megbeszéltük,hogy mi is tulajdonképpen az idő?- éveink múlása, évszakok változása, hetek- napok múlása, napszakok körforgása, időjárás változás stb., elkészítettük az " IDŐRORGATÓT"
LOTUSZ VIRÁG módszerrel összegeztük, felmértem mit értettek meg a gyermekek a projektből, felrajzolva azokat a lotuszvirág szirmaira.
Egy másik módszerrel BRAISTROMING-CSOPORTOS
PROBLÉMA MEGOLDÁSsal mértük fel, rögzítettük a tanultakat a "SZÉL " projektünkről
Ajánlom mindenkinek, ezeket a játékokat , lehet óvodásoknak is használni, nagyon érdekesek és élvezettel kapcsolodnak be a játékba.
A KOOPERATÍV MÓDSZER
Szerzők: Zágon Bertalan és Nagy Ilona
A kooperatív tanulás során a gyerekek kettő-, négy-, hatfős csoportokban dolgoznak.
A csoport tagjai felosztják egymás között a feladatokat; mindenki felelős a saját
munkájáért, együtt dolgoznak, ha szükséges, segítik egymást. A csoportmunkával kapcsolatban kezdettől azt a normát állítjuk fel, hogy a csoport minden tagjának feladata és felelőssége, hogy mindenki elkészüljön a feladattal, megtanulja az aktuális ismeretet. Vagyis a csoport teljesítménye valamennyi diák munkájától függ,ezért a csoporttagoknak az is feladatuk, hogy ellenőrizzék, a csoport minden tagjának sikerült-e megbirkózni a feladattal. Ez egyes gyerekek számára rögtön természetes lesz, másoknak hosszabb időre van szükségük ahhoz, hogy ezt a felelősséget elfogadják és gyakorolják.
A tanári magatartásnak ezzel kapcsolatban egyidejűleg kell következetességet és türelmet, toleranciát kifejeznie. Az együttműködés sikerét valamint a szociális készségek - a kommunikatív, a kapcsolat- és csoportkezelő, az érdekérvényesítő képesség - alakulását egyrészt a csoportfeladatok szerkezete,másrészt a csoporton belüli szerepek biztosítják.
Tanulás kooperatív csoportokban
A 2-4-6 fős csoportok a gyerekek képességei tekintetében vegyes (heterogén) csoportok.
Ez esélyt ad a gyengébb képességűeknek arra, hogy ne maradjanak le, a jobb képességűeknek pedig - akik „tanítva" is tanulnak - arra, hogy az adott tárgykörben tudásuk mélyebbé és tartósabbá váljon. Az egymástól szerzett és egymásnak átadott tudás ugyanis mélyebben és tartósabban marad meg az emlékezetben,mintha frontális szervezeti keretek között jött volna létre. Mi ennek az oka?
Ez a tanulási mód jobban fejleszti a problémamegfogalmazás, a problémamegoldás,az elemzés, a kutatás képességeit. Ezek a képességek alkotó folyamatokat indítanak el és fejlesztenek, szemben a memorizálás és visszamondás reprodukáló jellegével.
Mivel a kooperatív munka során a diákoknak az anyagot újra fel kell építeniük, nézeteiket össze kell hasonlítaniuk, sokkal mélyebben megértik a tanultakat.
A szociális kompetenciák fejlődése
a kooperatív csoportokban
A csoporttöbblet a következőkben nyilvánul meg:
Ennek során számos tapasztalatot szereznek az eredményes,kölcsönösen elfogadható kommunikáció formáiról, és kimunkálják saját hiteles és célravezető kommunikációs formáikat.
Ez segíti a tolerancia erősödését a különböző értékekkel kapcsolatban.
Hogyan alakítsuk ki a csoportokat?
A kooperatív tanulócsoportokat többnyire 2, 4, 6 főből álló,
Ezek tehát vegyes (heterogén) csoportok.
Fontos kivételt képeznek azok az esetek, amelyekben speciális fejlesztést akarunk elérni (azonos készséghiányok, nyelvi fejlesztés stb.), ilyenkor hasonló fejlettségi szinten lévő vagy közös érdeklődésű diákokból alkotunk (ún. homogén) csoportokat. A homogén csoportok ideiglenesek, a tevékenység, a feladatvégzés idejére alakulnak, a munka végeztével megszűnnek, tagjaik visszamennek az alapcsoportba.
A folyamatosan kooperatív módszereket alkalmazó munka nélkülözhetetlen
alapja az ún. alapcsoport. Az alapcsoportok a szociális tanulás legfontosabb színterei, amelyekben a diákok hosszabb ideig dolgoznak együtt, megtapasztalva az együvé tartozás, az együttműködés, az egymástól való tanulás, egymás segítésének hatásait.
A tanulás irányítása
_Megismerkednek a problémák más irányból való megközelítésével, a másképp gondolkodás,a más tudás élményével. Ez nagyon mély, erős tudást jelent. Megismerik önmaguk és egymás tulajdonságait, képességeit, erényeit, gyengéit egyaránt.
A csoportműködést az ún. szerepek segítik, amelyeket valamennyi csoporttagnak el kell látnia. Ezek elosztását egyrészt az egyéni fejlődési szükségleteknek megfelelő cél, másrészt az optimális működés,feladatmegoldás együttesen határozza meg.
Tehát nem csak az lehet feladatfelelős, aki azt nagyon jól el tudja látni, vagy szóvivő az, aki remekül kommunikál. Felváltva mindenki ellátja valamennyi szerepet, hiszen annak is meg kell tanulnia képviselni csoportját, aki nehezebben kommunikál.
Csoport- és osztályépítés
Ami először elfecsérelt időnek tűnik, valójában olyan többszörösen megtérülő befektetés,amely megfelelő társas környezetet teremt ahhoz, hogy a csoportok a lehetőleg hatékonyabban működhessenek. Általános tapasztalat, hogy azokban az csoportokban, amelyekben hangsúlyt fektetnek és időt szánnak a közösség építésére,a tanítás sokkal magasabb hatásfokon működik, a gyerekek sokkal jobban szeretik az elsajátítandó anyagot. Ha sikerül kialakítanunk a pozitív közösségtudatot, a kölcsönös bizalmat, szeretetet és megbecsülést a csoportokban , akkor olyan környezetet teremtünk, amely a leghatékonyabb tanulást teszi lehetővé.
Azokban az csoportokban, amelyekben feszültségek vannak, a közösségépítés elmulasztása komoly nehézségeket okozhat a csoportmunkában.
Kooperatív tanulásszervezés
Kooperatív tanulásról akkor beszélhetünk, ha a csoportmunka során négy alapelv érvényesül: az építő egymásrautaltság, az egyéni felelősség, az egyenlő részvétel és a párhuzamos interakciók elve. Ahhoz, hogy a csoportok hatékonyan, gördülékenyen működhessenek, és megfelelően tudjuk irányítani őket, néhány alapvető szabályt is fontos kialakítanunk.
Ezek a szabályok a terem berendezésére, a zajszint szabályozására és a csoporton belüli munkát szabályozó szerepek kialakítására vonatkoznak.
A kooperatív tanulásszervezés alapelvei
Az építő egymásrautaltság
Építő egymásrautaltságról akkor beszélünk, ha az egyének vagy az egyes csoportok fejlődése pozitívan összefügg egymással; ha az egyik gyerek fejlődéséhez szükséges a másik gyerek fejlődése, ha az egyik csoport sikere egy másik csoport sikerétől függ.
Ha az egész csoport sikere mindegyik tag sikerének a függvénye, vagyis egy tag„bukása" mindenki „bukását" jelenti, akkor az egymásrautaltság nagyon erős. Ekkor a csoporttagok maximálisan érdekeltek társaik sikerében. Ilyen eset például az,ha a csoportsiker annak a függvénye, hogy
Az egymásrautaltság erősödésével a kooperatív magatartás is fejlődik, kialakulásával párhuzamosan születik meg a gyerekekben a kooperatív viselkedésre késztető bajtársiasság érzése is.
A negatív egymásrautaltság viszont versengést szül. Ami az egyiknek nyereség,a másiknak veszteség; ha az osztályátlaghoz viszonyítva osztályozunk, ha csak egy-két munkát emelünk ki a sok közül „ez a legjobb" megjegyzéssel, ha a jelentkezők közül mindig csak egyet szólítunk fel, vagy amikor mindenki a maga munkafüzetében, a maga tempójában, a többiektől teljesen függetlenül dolgozik, akkor negatív egymásrautaltságot hozunk létre.
Az egyéni felelősség
Az egyéni felelősségtudat nagyban hozzájárul a kooperatív tanulási módszerek sikeréhez.
Az erős egymásrautaltságot létrehozó feladathelyzetekben mindenki felelős a saját munkájáért és egyben az egész csoport teljesítményéért. A csoportcélt csak az egyéni teljesítmények optimális elvégzése hozhatja létre. A csoportcélok erősítik az egyéni felelősséget, erőteljes javulást eredményeznek a tanulási teljesítményben.
Az olyan módszerek, amelyek csoportcélt tűznek ki és csoportos értékeléssel jutalmaznak, de nem teszik az egyes gyerekeket felelőssé azért, hogy hozzájárulnak-e a közös cél eléréséhez, nem hoznak javulást a tanulási teljesítményben.
Az egyenlő részvétel
A részvétel a tanulási siker egyik fontos feltétele. Magától nem jön létre az egyenlő részvétel, amint azt hagyományos frontális vagy önkéntességen alapuló csoportmunkánál feltételezni szokták.
A tanulás irányítása
_Az egyenlő részvételt általában a részvételi normák szabályozásával (pl. szóforgó vagy csoportinterjú) vagy munkamegosztással lehet elérni. A munkamegosztás leginkább feladatok felosztásával érhető el . A munkamegosztás mindenkit a feladat egy részletéért tesz felelőssé, erősíti a személyes felelősséget,kiegyenlítettebbé teszi a részvételt.
A párhuzamos interakció
A kooperatív tanulás során a gyerekek között egyidejűleg zajlanak interakciók. Az ún.„egy szálon futó, hagyományos módszereket" alkalmazó tanórán legtöbbször egyszerre csak egy ember beszél.
A gyerek csak akkor, ha felszólítják.
A kooperatív tanulási technikák biztosítják, hogy a pár vagy a csoport tagjainak szükség esetén azonos lehetőségük legyen a kommunikációra.
Páros munkában:
A csoportmunka során:
Egyéb szabályok
A termet úgy kell berendezni, hogy a gyerekek a csoporton belül és a csoportok között könnyedén kapcsolatba kerülhessenek, és az összes diák jól láthassa a tanárt és a táblát.
Néha szükséges megállítanunk a munkát, mert a zajszint zavarja, vagy mindenkit érintő közlendők akadt. Ehhez meg kell állapodnunk a csoporttal egy jelben, amelynek hatására mindenki azonnal abbahagyja azt, amit éppen csinál, és innentől az óvónőre figyel, illetve csökkenti a hangerőt: ez az ún. csendjel. Alakítsunk ki közösen hatékony technikát arra is, hogyan kerüljenek a foglalkozáson szükséges eszközök a csoportokhoz; fogalmazzuk meg a csoportok működésének szabályait és az egyes diákok egyéni kötelezettségeit is. Az egyezményes jeleket - például a csendjelt - a működést segítő szabályok betartására, a működés irányítására hozzuk létre; akkor és addig működtessük őket, amikor és ameddig a közös munka azt megkívánja.
A csoportokon belüli hatékony, zökkenőmenetes működés és egyben a szociális szerepek, kompetenciák tanulását elősegítő eszköz a szerepek elosztása.
Szinte mindig szükséges a feladatfelelős, az időfigyelő szerep. Gyakori a szóvivő, jegyző, eszközfelelős. Ügyelni kell arra, hogy mindenkinek alkalma legyen a csoport iránti felelősség vállalására a szerepekhez tartozó feladatok megtanulásával, mindegyik szerep betöltésével. Fontos, hogy a csoporton belül minden gyereknek legyen szerepe. A szerepek egyenrangúak, csoportvezetőt semmiképpen ne válasszunk. A szerepek elosztását és a tennivalók pontos betartását a szerepkártyák segítik
Szerepkártyák
Csendkapitány
Figyelmeztesd a társaidat, ha túl zajosak!
Tapsvezér
Biztasd a csoportodat, hogy fejezze ki elismerését, ha a többiek jó munkát végeztek!
Bátorító
Biztasd társaidat a munkára, és dicsérd őket!
Időfigyelő
Dolgod, hogy figyeld a rendelkezésetekre álló időt. Jelezd társaidnak az idő múlását!
Eszközfelelős
Gondoskodj a munkához szükséges eszközökről!
Feladatmester
Figyelj arra, hogy mindenki megértse a feladatot!
Figyelmeztesd a társaidat, ha attól eltérnek!
Szóvivő
Össze kell foglalnod és el kell mondanod a feladatotok megoldását!
Jegyző
Írd le a csoportod döntéseit, megoldásait, javaslatait!
Kooperatív módszerek
A kooperatív tanulásszervezés maga is módszer, egyúttal módszerek együttese is.
Módszerek véletlenszerű csoportalakításra:
Csoportösszetartást, csoporttudatot segítő tevékenységek:
A kooperatív módszerek a bevezetést segítő fokozatok szerint:
A témafeldolgozás módszerei:
Módszerek a csoportmunkák bemutatására:
A tanulás irányítása
_A kooperatív módszerek betűrendes mutatója
Ablak
Add tovább a mozdulatot!
Beszámoló forgóban
Beszélőkorongok
Betűk, gépek
Csoport szóforgó • A csoportok a szóforgó szabályai szerint beszámolnak az adott feladatról, kérdésről.
Csoportinterjú • A csoport minden tagja kérdéseket tesz fel a csoport minden tagjának.
Diák kvartett
A tanulás irányítása _Felfedező riporter
Firka
Fordított szakértői mozaik
Füllentős
Gondolkozz, beszéld meg!
- Kupaktanács - ötletelő
Három megy, egy marad
Háromlépcsős interjú
Egyidejű diák kvartett
Ellenőrzés párban
Feladatcsere
Feladatküldés
Időkitöltő
Képtárlátogatás
Kerek asztal
Keresd a helyed!
Kétoszlopos következtetés
Keveredj, állj meg, csoportosulj!
Keveredj, állj párba, beszéld
meg! - Kik vagyunk?
tanulás irányítása 11
Kíváncsi kocka - kérdező
mátrix - Dobj egy kérdést!
Kooperatív vita
Költs el egy húszast!
Körhinta
Mozaik 1
Mozaik 2